گلبرگی از نگارستان غدیریه


 
  کرسی آزاد اندیشی: رسالت زن، در خانه کرامت زن در اجتماع ...

مدرسه علمیه غدیریه شیراز در راستای فرا رسیدن هفته پژوهش کرسی آزاد اندیشی با عنوان:کرامت زن در اجتماع رسالت زن در خانه(حضور اجتماعی زن آری؟ خیر؟) با حضور خانم نعمتی، مدیر مدرسه علمیه غدیریه(استاد موافق)، خانم نجفی، معاون پژوهش مدرسه علمیه غدیریه(استاد داور) و حجت الاسلام والمسلمین(استاد مخالف) رئیس دانشگاه علمی کاربردی غدیر برگزار گردید.

«زهرا نعمتی» گفت: حضور اجتماعی زنان از دیرباز مطرح بوده و حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) بهترین الگوی فردی و اجتماعی برای زنان می باشند.

   در دین مبین اسلام، زنان دارای جایگاه ارزشی انسانی و کرامت نفس می باشند. حضور اجتماعی زن هسچ منافاتی با دین اسلام ندارد و در بسیار از موارد اسلام حضور زن در عرصه های مختلف اجتماعی جایز می شمارد.

   یکی از ارزش های زن، ارزش اجتماعی است اما به دلیل جذابیت خاص زنان و علاقه به تبرج و خودنمایی نباید بدون ضابطه و با هر شکل و قیافه ای وارد عرصه اجتماعی شوند؛ زیرا هدف از حضور اجتماعی در جامعه ایمانی و محل کار و تلاش اقتصادی و تامین نیازهای مادی، کسب فضایل اخلاقی و کمالات معنوی و افزایش درک و شعور اجتماعی است.

    زنانی که می خواهند در عرصه های اجتماعی فعالیت کنند  باید میان فعالیتهای اجتماعی و رسالت خانگی خود  اولویت بندی کنند و با برنامه ریزی و متناسب با نیازهای اجتماعی  فعالیت اجتماعی خود را شروع کنند؛ طوری که به کرامت آنها در اجتماع  و رسالتشان در خانه خدشه دار نشود.

«حجت الاسلام والمسلمین مرتضی کوهی» گفت:  بایستگی حضور اجتماعی زنان چه از منظر دینی و چه از منظر ملی مبرهن و بر همگان آشکار است؛ اما عملی شدن این کار، جامعه کنونی را مختل ساخته و با ورود زنان به عرصه اجتماع تبرج و خودنمایی زنان افزایش یافته و منجر به فروپاشی خانواده ها و عدم پیشرفت جامعه ایمانی شده است.

حضور اجتماعی زنان باعث شده هم کرامت فردی و هم کرامت اجتماعی او مختل گردد، کانون خانواده کم رنگ شود، ازدواج کاهش یابد، مردان  در قبال پرداخت نفقه زن احساس مسئولیت نکنند، فرزندان از تربیت دینی برخوردار نشود .

    از آنجا که دشمن به دنبال از بین بردن عفاف زنان در اجتماع و کم رنگ شدن کانون خانواده می باشد، حضور اجتماعی زنان همراه با تبرج و خودنمایی، باعث ترویج فرهنگ ضد دینی می شود و جایگاه ارزشی زن را متزلزل می کند و در نهایت منجر به فروپاشی خانواده ها و خسارات جبران ناپذیری بر پیکره اجتماع می گردد.

زنانی که قصد حضور در عرصه اجتماع دارند باید آموزش ببینند و با آگاهی کامل وارد اجتماع شوند تا در رسالت و کرامت آنها خلل ایجاد نشود. 

«خدیجه نجفی» استاد داور در پایان به جمع بندی مطالب پرداخت و  گفت:

با توجه به اینکه حضور اجتماعی زنان گاه خسارات جبران ناپذیری برپیکره خانواده، فرد و اجتماع به وجود می آورد و همچنین باتوجه به شرایط جامعه امروزی که دشمن با شعار های مختلف، در حال از بین بردن فرهنگ دینی و اسلامی و متزلزل کردن بنیان خانواده می باشد، حضور اجتماعی زنان باید همراه با رعایت کردن موازین اسلامی باشد .

در جامعه کنونی حضور اجتماعی زنان همراه با تبرج و خود نمایی است. زنان باید بازیچه حربه های دشمن قرار نگیرند و با الگو قرار دادن زنان مومن در قرآن کریم، به دنبال حفظ و ارتقای کرامت خود در اجتماع و رسالت خود در خانه باشند.

گرچه اسلام با حضور اجتماعی زنان در عرصه های مختلف مخالف  نیست؛ اما زنان باید اولویت اصلی خود را رسالت خود در خانه قرار دهند و با اولویت بندی میان رسالت خود در خانه و فعالیت در عرصه های اجتماعی، قدم در عرصه اجتماع بگذارند.

   از این رو حضور اجتماعی زنان در صورتی که منجر به کاهش  ازدواج، عدم  تربیت صحیح فرزند،حفظ جایگاه ارزشی و کرامت انسانی زن نشود و همراه با رعایت موازین اسلامی و اخلاقی باشد 

 غدیریه

غدیریه

 

موضوعات: کانون پژوهش, طلاب, حلقه پژوهشی, کادر و اساتید, سایر, کرسی های آزاد اندیشی
[سه شنبه 1398-09-19] [ 08:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کرسی آزاد اندیشی «اشتغال زنان آری؟ خیر؟» ...

غدیریه شیراز

 

غدیریه شیراز

غدیریه شیراز

غدیریه شیراز

موضوعات: کرسی های آزاد اندیشی
[سه شنبه 1397-09-27] [ 05:12:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کرسی آزاد اندیشی مصرف کالای ایرانی آری؟ خیر؟ ...

http://pooyesh.whc.ir/کرسی آزاداندیشی حمایت از کالای ایرانی با حضور: «حجت الاسلام والمسلمین حاج آقانیری» (استاد داور)، «آقای مؤمن زاده» (استاد موافق) و «استاد مدرسی» (استاد مخالف) در تاریخ 31/2/97 ویژه طلاب واساتید مدرسه علمیه غدیریه برگزار گردید.

«استاد مومن زاده» گفت: در ابتداباید به  بیان مبانی نظری شعار سال وحمایت از کالای ایرانی توجه کرد.

الف)قاعده نفی سبیل: براساس آیه «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»، باید راههای تسلط و نفوذ دشمنان بر جامعه اسلامی را بست. یکی از راههای تسلط ونفوذ اقتصادی، رواج واردات و استفاده از کالاهای خارجی است

ب) استقلال: یکی از شعارهای اصلی مردم در طول انقلاب، استقلال بوده است . تحقق استقلال و عدم وابستگی در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… از اهداف مهم نظام اسلامی است. استقلال اقتصادی هم دراین بین بسیار مهم است. وابستگی اقتصادی زمینه را برای وابستگی سیاسی و فرهنگی فراهم می کند. مصرف کالای داخلی باعث تقویت استقلال اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: مخاطب شعار سال دارای سه ضلع دولت، ملت و تولید کنندگان است.  تحقق این شعار مستلزم عملکرد صحیح هرکدام از اینهاست و حمایت از کالای ایرانی برای دولت یعنی برداشتن موانع تولید وحمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان داخلی است. از منظر تولید کنندگان حمایت از کالای ایرانی یعنی تولید کالای مرغوب وبا کیفیت و عرضه با قیمت ارزان، اما رکن ملت در تحقق این شعار بسیار موثر است که دراین راستا باید فرهنگ سازی کرد

ایشان با اشاره به ترفندهای دشمنان برای وابستگی ایران گفت: امروزه دشمنان در یک جنگ نوین با نظام اسلامی هستند، که آن را می توان جنگ اقتصادی خواند.  به تعبیری امروزه اتاق جنگ دشمن در مراکز اقتصادی مستقر است که، لازمه ی پیروزی در این جنگ،  تقویت ارکان اقتصادی جامعه و اقتصاد مقاومتی است و حمایت از کالای ایرانی تاثیر بسزایی در رسیدن به این مهم دارد. لذا ما باید از خودمان شروع کنیم و زمینه مطالبه گری مصرف کالای ایرانی فراهم سازیم.

    همچنین با اشاه به منویات مقام معظم رهبری گفت:  مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند: آتش به اختیار… بنابراین سرنوشت کشور ما به مصرف کالای ایرانی است. اگر بسیجی وار بستر مطالبه گری مردم در زمینه مصرف کالای ایرانی فراهم سازیم، اهداف مقام معظم رهبری(مدظله العای) تحقق می یابد و تا سه سال آینده به جای مطالبات مردم که مطالبه گر کنسرتها باشند؛ شاهد مطالبات کالای ایرانی خواهیم بود و باعث پیشرفت خود و کشورمان خواهیم شد و نرخ بیکاری و وضعیت اقتصادی بهبود می یابد.

«استاد مدرسی» گفت: بایستگی حمایت از کالای ایرانی چه از منظر دینی و چه از منظر ملی مبرهن و بر همگان آشکار است؛ اما چگونگی نیل به این شعار محل اختلاف بوده و باید مورد مداقه قرار گیرد. برای نیل به این هدف باید به نکات زیر توجه شود:

1- گفتگو موثر بین مردم و حکومت در ابعاد مختلف که منجر به مفاهمه شود شکل گیرد، مثلا تبیین جایگاه امروزه ایران در جهان و رابطه آن با استقلال اقتصادی. به نقل از روزنامه نگار امریکایی مارک گلن (Mark Glenn) ایران آخرین نقطه مقاومت علیه جریان حاکم بر دنیاست؛ باید استقلال اقتصادی کشور با نفع فردی مردم گره بخورد، تا زمانی که خرید کالای ایرانی نارضایتی مصرف کننده را به دنبال داشته باشد به جایی نمی رسیم.2- باید به بازار مصرف توجه شود. مثلا اگر تمام ظرفیت تولید پوشاک ایران 30 درصد بازار مصرف را پوشش دهد 70 درصد باقی مانده توسط کالای غیر ایرانی و از راه قانونی ( نه قاچاق ) تامین می گردد و در حال حاضربا توجه به تولید پایین ما مجبوریم وابسته باشیم، پس برای رهایی از این وابستگی، تولیدکنندگان باید تولید خود را افزایش دهند. 3- باید به رشد تکنولوژیک و پرورش نیروی کارآمد نیز پرداخت تا هم در کمیت( مثلا تبدیل ظرفیت 30 درصدی تولید پوشاک به 70 درصد)  و هم در کیفیت قدرت رقابت با کالای غیرایرانی را افزایش دهیم. 4- باید به حد بحرانی تولید توجه شود که تولید بیش از حد منجر به از دست رفتن سرمایه های ملی برگشت ناپذیر نشود.

 وی در ادامه افزود: البته این نکات کامل و تام نبوده و ادله بیشتری میتوان اقامه کرد که بعضی تفاسیر و تعابیر غلط از شعار حمایت از کالای ایرانی نه تنها ما را به استقلال اقتصادی و اشتغال به کار نیروی انسانی و رفاه اجتماعی نزدیک نمی کند بلکه به پدیده هایی مثل قاچاق، تضمین فروش کالاهای بی کفیت و مفاسدی از این قبیل دامن می زند.

«حجت الاسلام والمسلمین حاج آقانیری» استاد داور کرسی آزاداندیشی گفت: با توجه به شرایط جامعه امروزی که استکبار در صدر جنگ اقتصادی است؛ باید ندای رهبر معظم انقلاب را لبیک گفت و زمینه مطالبه گری مردم در مصرف کالای ایرانی فراهم ساخت همانطور که آیات و روایات نیز این امر را به مردم جامعه ایمانی تاکید می کند، برمبنای قائده نفی سبیل، نگذارید دشمن بر شما غلبه پیدا کند.

     وی افزود: شعار «استقلال» دارای بعد اقتصادی نیز می باشد. امروز مصرف کالای ایرانی بر همه لازم است؛ چرا که سرنوشت کشور ما به این موضوع بستگی دارد و باید متعصبانه حمایت از کالای ایرانی را دنبال کنیم و از کالای ایرانی حمایت و بسیجی وار بستر مطالبه گری مصرف کالای ایرانی را به اوج خود برسانیم، ولو که یک جاهایی کیفیت کالای ایرانی پایین تر باشد؛ تا در آینده شاهد پیشرفت خود و کشورمان باشیم و نباید بگذاریم دشمن اهداف خود را محقق گرداند چه در عرصه فرهنگی، چه اقتصادی و ….

 ایشان در ادامه گفت: حمایت از کالای ایرانی سه ضلع دارد:

   1)مردم؛ چه به عنوان مصرف کننده، چه به عنوان فروشنده که باید فروش و مصرف کالای ایرانی را در دستور کار خود قرار دهند.

  2) دولت؛ باید با سیاست های حمایتی معقول از تولید ایرانی حمایت جدی داشته باشد.

  3) تولیدکننده؛ باید به شکرانه مصرف کالاهای تولیدی خود توسط مردم و رونق اقتصادی، در بازده زمانی کوتاهی کیفیت تولید خود به استاندارد جهانی نزدیک کنند. 

کرسی آزاد اندیشی مصرف کالای ایرانی آری؟ خیر؟ غدیریه شیراز 1کرسی آزاد اندیشی مصرف کالای ایرانی آری؟ خیر؟ غدیریه شیراز

موضوعات: کانون پژوهش, طلاب, حلقه پژوهشی, کادر و اساتید, کرسی های آزاد اندیشی
[دوشنبه 1397-02-31] [ 03:03:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت