گلبرگی از نگارستان غدیریه


 
  شرکت در همایش وحدت حوزه و دانشگاه ...

موضوعات: کانون پژوهش, طلاب, کادر و اساتید, سایر
[چهارشنبه 1398-09-27] [ 02:45:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  شرکت در همایش واکاوی نقش زنان در عرصه های مختلف ...

 

موضوعات: کانون پژوهش, طلاب, کادر و اساتید, سایر
[دوشنبه 1398-09-25] [ 02:40:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  سلسله نشست های گفتمان علمی انقلاب ...

   به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، سلسله نشست های گفتمان علمی انقلاب اسلامی همراه با نقد و بررسی کتاب «روان شناسی و تبلیغات» از سوی نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی و آزاد اسلامی شیراز در دانشگاه و مدرسه علمیه غدیر با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در این نشست اساتید به معرفی، نقد و بررسی کتاب روانشناسی و تبلیغات با تاکیدبر تبلیغ دینی نوشته: دکترمحمد کاویانی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب پرداختند.

خانم نجفی معاون پژوهش مدرسه غدیریه، یکی از اساتید شرکت کنند در نشست گفت:برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌هایی که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب به رشته تحریر درآمده،  بیانگر اهمیت موضوع در میان اساتید حوزه و دانشگاه می باشد.

وی افزود: برگزاری سلسله نشست های گفتمان دینی در میان اساتید حوزه و دانشگاه نباید محدود باشد و اساتید باید در تمام طول سال، نشست های علمی برگزار نمایند تا اهداف و آرمان های انقلاب در این نشست های علمی نهادینه گردد. ایشان با اشاره به نقش دکتر مفتح پرچمدار حوزه و دانشگاه افزود:اگر حوزه و دانشگاه در کنار هم به کنکاش در مطالب علمی و برگزاری همایش ها و سلسله نشست ها و نقد و بررسی مباحث بپردازند تولیدات علمی رونق می یابد.  همچنین با اشاره به بیانات حضرت امام راحل افزود:اگر کسی فکر می کند که حوزه و دانشگاه باید در مسیر خود جداگانه حرکت کند، این فرد، دچار فقر فکری، علمی، دینی و… می باشد و محال هست که مسیر جداگانه و متحجرانه منجر به تولید علمی در عرصه های مختلف شود چرا که ریشه تمام علوم در قرآن کلام خداوند متعال نهفته و فراگیران همه علوم، در عرصه پژوهش می توانند با رویکرد مفاهیم قرآنی به مجهولات علمی خود دست یابند.

غدیر هفته پژوهش

موضوعات: نشست های پژوهشی, کانون پژوهش, طلاب, کادر و اساتید, سایر
[یکشنبه 1398-09-24] [ 01:31:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست انگیزشی با رویکرد شیعه پژوهی ...

«خدیجه نجفی» معاونت پژوهش مدرسه علمیه غدیریه شیراز

 در راستای فرا رسیدن هفته پژوهشی و لبیک به منویان مقام معظم

 رهبری(مدظله العالی) و اهمیت شیعه پژوهی در دنیای امروزی نشست

 انگیزشی ویژه طلاب روزانه مدرسه برگزار نمود. وی با اشاره به وضعیت اخیر جامعه در جمع طلاب گفت: یکی از اهداف بیانیه گام دوم، شکوفایی علمی تمدن اسلامی توسط اساتید و طلاب مستعد می باشد و این امر محقق نمی شود، جز با تحقیق و پژوهش و کسب نایافته های علمی. ایشان تمامی مکتبها غیر از مکتب اسلام، مادی دانست و افزود: همه مکاتب مادی در دنیای امروزی به دنبال سست کردن افکار توده مردم می باشند و در جامعه نخبگانی خود این مطلب را تلقین می کنند تا در کتب و نوشته های خود منعکس کنند که مکتب زائیده جهل و نادانی اسلام نسبت به عوامل طبیعت است.

    وی گفت: آورنده دین اسلام همه انسانها را مخاطب قرار داده و می گوید قیام و نهضت کنید برای زنده کردن اندیشه های خفته، آن هم در محیطی کاملا آرام و خالی از غوغا و دور از امواج تبلیغاتی مسموم، لذا نمی توان گفت دین اسلام و کذهب تشیع، وسیله سست کردن و زائیده جهل و نادانی بشر است.

    ایشان با اشاره به بیداری اسلامی مردم افزود: تبلور اسلام بیش از هر مذهبی در مذهب شیعه است. به همین خاطر قیام مسلمانان مختلف در کشورهای دیگر باعث شد دشمن عقاید مذهبی را خطر عظیمی برای خود بداند . از این رو با توجه به همه عوامل مختلف و تهمت ها و تهدیدهای پی در پی نسبت به شیعه بر ما واجب است که به ضرورت پژوهش و مطالعه درباره مذهب تشیع بپردازیم.  

غدیریه

موضوعات: نشست های پژوهشی, کانون پژوهش, طلاب, حلقه پژوهشی, کادر و اساتید, سایر
[چهارشنبه 1398-09-20] [ 09:00:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کرسی آزاد اندیشی: رسالت زن، در خانه کرامت زن در اجتماع ...

مدرسه علمیه غدیریه شیراز در راستای فرا رسیدن هفته پژوهش کرسی آزاد اندیشی با عنوان:کرامت زن در اجتماع رسالت زن در خانه(حضور اجتماعی زن آری؟ خیر؟) با حضور خانم نعمتی، مدیر مدرسه علمیه غدیریه(استاد موافق)، خانم نجفی، معاون پژوهش مدرسه علمیه غدیریه(استاد داور) و حجت الاسلام والمسلمین(استاد مخالف) رئیس دانشگاه علمی کاربردی غدیر برگزار گردید.

«زهرا نعمتی» گفت: حضور اجتماعی زنان از دیرباز مطرح بوده و حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) بهترین الگوی فردی و اجتماعی برای زنان می باشند.

   در دین مبین اسلام، زنان دارای جایگاه ارزشی انسانی و کرامت نفس می باشند. حضور اجتماعی زن هسچ منافاتی با دین اسلام ندارد و در بسیار از موارد اسلام حضور زن در عرصه های مختلف اجتماعی جایز می شمارد.

   یکی از ارزش های زن، ارزش اجتماعی است اما به دلیل جذابیت خاص زنان و علاقه به تبرج و خودنمایی نباید بدون ضابطه و با هر شکل و قیافه ای وارد عرصه اجتماعی شوند؛ زیرا هدف از حضور اجتماعی در جامعه ایمانی و محل کار و تلاش اقتصادی و تامین نیازهای مادی، کسب فضایل اخلاقی و کمالات معنوی و افزایش درک و شعور اجتماعی است.

    زنانی که می خواهند در عرصه های اجتماعی فعالیت کنند  باید میان فعالیتهای اجتماعی و رسالت خانگی خود  اولویت بندی کنند و با برنامه ریزی و متناسب با نیازهای اجتماعی  فعالیت اجتماعی خود را شروع کنند؛ طوری که به کرامت آنها در اجتماع  و رسالتشان در خانه خدشه دار نشود.

«حجت الاسلام والمسلمین مرتضی کوهی» گفت:  بایستگی حضور اجتماعی زنان چه از منظر دینی و چه از منظر ملی مبرهن و بر همگان آشکار است؛ اما عملی شدن این کار، جامعه کنونی را مختل ساخته و با ورود زنان به عرصه اجتماع تبرج و خودنمایی زنان افزایش یافته و منجر به فروپاشی خانواده ها و عدم پیشرفت جامعه ایمانی شده است.

حضور اجتماعی زنان باعث شده هم کرامت فردی و هم کرامت اجتماعی او مختل گردد، کانون خانواده کم رنگ شود، ازدواج کاهش یابد، مردان  در قبال پرداخت نفقه زن احساس مسئولیت نکنند، فرزندان از تربیت دینی برخوردار نشود .

    از آنجا که دشمن به دنبال از بین بردن عفاف زنان در اجتماع و کم رنگ شدن کانون خانواده می باشد، حضور اجتماعی زنان همراه با تبرج و خودنمایی، باعث ترویج فرهنگ ضد دینی می شود و جایگاه ارزشی زن را متزلزل می کند و در نهایت منجر به فروپاشی خانواده ها و خسارات جبران ناپذیری بر پیکره اجتماع می گردد.

زنانی که قصد حضور در عرصه اجتماع دارند باید آموزش ببینند و با آگاهی کامل وارد اجتماع شوند تا در رسالت و کرامت آنها خلل ایجاد نشود. 

«خدیجه نجفی» استاد داور در پایان به جمع بندی مطالب پرداخت و  گفت:

با توجه به اینکه حضور اجتماعی زنان گاه خسارات جبران ناپذیری برپیکره خانواده، فرد و اجتماع به وجود می آورد و همچنین باتوجه به شرایط جامعه امروزی که دشمن با شعار های مختلف، در حال از بین بردن فرهنگ دینی و اسلامی و متزلزل کردن بنیان خانواده می باشد، حضور اجتماعی زنان باید همراه با رعایت کردن موازین اسلامی باشد .

در جامعه کنونی حضور اجتماعی زنان همراه با تبرج و خود نمایی است. زنان باید بازیچه حربه های دشمن قرار نگیرند و با الگو قرار دادن زنان مومن در قرآن کریم، به دنبال حفظ و ارتقای کرامت خود در اجتماع و رسالت خود در خانه باشند.

گرچه اسلام با حضور اجتماعی زنان در عرصه های مختلف مخالف  نیست؛ اما زنان باید اولویت اصلی خود را رسالت خود در خانه قرار دهند و با اولویت بندی میان رسالت خود در خانه و فعالیت در عرصه های اجتماعی، قدم در عرصه اجتماع بگذارند.

   از این رو حضور اجتماعی زنان در صورتی که منجر به کاهش  ازدواج، عدم  تربیت صحیح فرزند،حفظ جایگاه ارزشی و کرامت انسانی زن نشود و همراه با رعایت موازین اسلامی و اخلاقی باشد 

 غدیریه

غدیریه

 

موضوعات: کانون پژوهش, طلاب, حلقه پژوهشی, کادر و اساتید, سایر, کرسی های آزاد اندیشی
[سه شنبه 1398-09-19] [ 08:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت