گلبرگی از نگارستان غدیریه


 
  نشست انگیزشی با رویکرد شیعه پژوهی ...

«خدیجه نجفی» معاونت پژوهش مدرسه علمیه غدیریه شیراز

 در راستای فرا رسیدن هفته پژوهشی و لبیک به منویان مقام معظم

 رهبری(مدظله العالی) و اهمیت شیعه پژوهی در دنیای امروزی نشست

 انگیزشی ویژه طلاب روزانه مدرسه برگزار نمود. وی با اشاره به وضعیت اخیر جامعه در جمع طلاب گفت: یکی از اهداف بیانیه گام دوم، شکوفایی علمی تمدن اسلامی توسط اساتید و طلاب مستعد می باشد و این امر محقق نمی شود، جز با تحقیق و پژوهش و کسب نایافته های علمی. ایشان تمامی مکتبها غیر از مکتب اسلام، مادی دانست و افزود: همه مکاتب مادی در دنیای امروزی به دنبال سست کردن افکار توده مردم می باشند و در جامعه نخبگانی خود این مطلب را تلقین می کنند تا در کتب و نوشته های خود منعکس کنند که مکتب زائیده جهل و نادانی اسلام نسبت به عوامل طبیعت است.

    وی گفت: آورنده دین اسلام همه انسانها را مخاطب قرار داده و می گوید قیام و نهضت کنید برای زنده کردن اندیشه های خفته، آن هم در محیطی کاملا آرام و خالی از غوغا و دور از امواج تبلیغاتی مسموم، لذا نمی توان گفت دین اسلام و کذهب تشیع، وسیله سست کردن و زائیده جهل و نادانی بشر است.

    ایشان با اشاره به بیداری اسلامی مردم افزود: تبلور اسلام بیش از هر مذهبی در مذهب شیعه است. به همین خاطر قیام مسلمانان مختلف در کشورهای دیگر باعث شد دشمن عقاید مذهبی را خطر عظیمی برای خود بداند . از این رو با توجه به همه عوامل مختلف و تهمت ها و تهدیدهای پی در پی نسبت به شیعه بر ما واجب است که به ضرورت پژوهش و مطالعه درباره مذهب تشیع بپردازیم.  

غدیریه

موضوعات: نشست های پژوهشی, کانون پژوهش, طلاب, حلقه پژوهشی, کادر و اساتید, سایر
[چهارشنبه 1398-09-20] [ 09:00:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کرسی آزاد اندیشی: رسالت زن، در خانه کرامت زن در اجتماع ...

مدرسه علمیه غدیریه شیراز در راستای فرا رسیدن هفته پژوهش کرسی آزاد اندیشی با عنوان:کرامت زن در اجتماع رسالت زن در خانه(حضور اجتماعی زن آری؟ خیر؟) با حضور خانم نعمتی، مدیر مدرسه علمیه غدیریه(استاد موافق)، خانم نجفی، معاون پژوهش مدرسه علمیه غدیریه(استاد داور) و حجت الاسلام والمسلمین(استاد مخالف) رئیس دانشگاه علمی کاربردی غدیر برگزار گردید.

«زهرا نعمتی» گفت: حضور اجتماعی زنان از دیرباز مطرح بوده و حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) بهترین الگوی فردی و اجتماعی برای زنان می باشند.

   در دین مبین اسلام، زنان دارای جایگاه ارزشی انسانی و کرامت نفس می باشند. حضور اجتماعی زن هسچ منافاتی با دین اسلام ندارد و در بسیار از موارد اسلام حضور زن در عرصه های مختلف اجتماعی جایز می شمارد.

   یکی از ارزش های زن، ارزش اجتماعی است اما به دلیل جذابیت خاص زنان و علاقه به تبرج و خودنمایی نباید بدون ضابطه و با هر شکل و قیافه ای وارد عرصه اجتماعی شوند؛ زیرا هدف از حضور اجتماعی در جامعه ایمانی و محل کار و تلاش اقتصادی و تامین نیازهای مادی، کسب فضایل اخلاقی و کمالات معنوی و افزایش درک و شعور اجتماعی است.

    زنانی که می خواهند در عرصه های اجتماعی فعالیت کنند  باید میان فعالیتهای اجتماعی و رسالت خانگی خود  اولویت بندی کنند و با برنامه ریزی و متناسب با نیازهای اجتماعی  فعالیت اجتماعی خود را شروع کنند؛ طوری که به کرامت آنها در اجتماع  و رسالتشان در خانه خدشه دار نشود.

«حجت الاسلام والمسلمین مرتضی کوهی» گفت:  بایستگی حضور اجتماعی زنان چه از منظر دینی و چه از منظر ملی مبرهن و بر همگان آشکار است؛ اما عملی شدن این کار، جامعه کنونی را مختل ساخته و با ورود زنان به عرصه اجتماع تبرج و خودنمایی زنان افزایش یافته و منجر به فروپاشی خانواده ها و عدم پیشرفت جامعه ایمانی شده است.

حضور اجتماعی زنان باعث شده هم کرامت فردی و هم کرامت اجتماعی او مختل گردد، کانون خانواده کم رنگ شود، ازدواج کاهش یابد، مردان  در قبال پرداخت نفقه زن احساس مسئولیت نکنند، فرزندان از تربیت دینی برخوردار نشود .

    از آنجا که دشمن به دنبال از بین بردن عفاف زنان در اجتماع و کم رنگ شدن کانون خانواده می باشد، حضور اجتماعی زنان همراه با تبرج و خودنمایی، باعث ترویج فرهنگ ضد دینی می شود و جایگاه ارزشی زن را متزلزل می کند و در نهایت منجر به فروپاشی خانواده ها و خسارات جبران ناپذیری بر پیکره اجتماع می گردد.

زنانی که قصد حضور در عرصه اجتماع دارند باید آموزش ببینند و با آگاهی کامل وارد اجتماع شوند تا در رسالت و کرامت آنها خلل ایجاد نشود. 

«خدیجه نجفی» استاد داور در پایان به جمع بندی مطالب پرداخت و  گفت:

با توجه به اینکه حضور اجتماعی زنان گاه خسارات جبران ناپذیری برپیکره خانواده، فرد و اجتماع به وجود می آورد و همچنین باتوجه به شرایط جامعه امروزی که دشمن با شعار های مختلف، در حال از بین بردن فرهنگ دینی و اسلامی و متزلزل کردن بنیان خانواده می باشد، حضور اجتماعی زنان باید همراه با رعایت کردن موازین اسلامی باشد .

در جامعه کنونی حضور اجتماعی زنان همراه با تبرج و خود نمایی است. زنان باید بازیچه حربه های دشمن قرار نگیرند و با الگو قرار دادن زنان مومن در قرآن کریم، به دنبال حفظ و ارتقای کرامت خود در اجتماع و رسالت خود در خانه باشند.

گرچه اسلام با حضور اجتماعی زنان در عرصه های مختلف مخالف  نیست؛ اما زنان باید اولویت اصلی خود را رسالت خود در خانه قرار دهند و با اولویت بندی میان رسالت خود در خانه و فعالیت در عرصه های اجتماعی، قدم در عرصه اجتماع بگذارند.

   از این رو حضور اجتماعی زنان در صورتی که منجر به کاهش  ازدواج، عدم  تربیت صحیح فرزند،حفظ جایگاه ارزشی و کرامت انسانی زن نشود و همراه با رعایت موازین اسلامی و اخلاقی باشد 

 غدیریه

غدیریه

 

موضوعات: کانون پژوهش, طلاب, حلقه پژوهشی, کادر و اساتید, سایر, کرسی های آزاد اندیشی
[سه شنبه 1398-09-19] [ 08:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست: «معرفی سایتهای مفید دین پژوهی» ...

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، واحد پژوهش مدرسه علمیه غدیریه شیراز به مناسبت هفته پژوهش، نشست پژوهشی «معرفی سایتهای دین پزوهی» ویژه طلاب برگزار نمود.

«خانم نجفی» مدرس و معاون پژوهش مدرسه علمیه غدیریه شیراز هدف از برگزاری این نشست، آشنایی طلاب با سایتهای دین پژوهی دانست و گفت: پژوهشگر زمانی می تواند در راه پژوهشی موفق شود که با سایتهای دین پژوهی، کتابخانه های دیجیتالی  و قابلیت ها و نحوه استفاده از آنها آشنا باشد.

وی افزود: آشنایی با سایتهای دین پژوهی یکی از ضروریات یادگیری پژوهشگران می باشد و طلاب باید با نحوه استفاده از آنها، کاربرد آن و … آشنا باشند تا از انجام فعالیتهای پژوهشی تکراری جلوگیری کند و پژوهشگر بتواند با مدیریت زمان و برنامه ریزی به گردآوری داده های خود بپردازد و با سهولت بیشتری به کار پژوهش ادامه دهد.

همچنین در این نشست به معرفی بخشهای اصلی و برخی قابلیت های مهم مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و 12 سایت و پایگاه دین پزوهشی پرداخت.

 غدیریه شیراز

 

موضوعات: نشست های پژوهشی, کانون پژوهش, طلاب, حلقه پژوهشی
[دوشنبه 1397-09-26] [ 05:16:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست پژوهشی «انگیزه پژوهشی با رویکرد مفاهیم قرآنی» ...

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، به مناسبت هفته پژوهش نشست پژوهشی«انگیزه پژوهشی با رویکرد مفاهیم قرآنی» ویزه طلاب و اساتید در مدرسه علمیه غدیریه شیراز برگزار گردید.

«عبدالله غفاری» مدرس حوزه و دانشگاه گفت: پژوهشگران نباید از واژه های قرآنی غافل باشند. پژوهش هایی که خصوصا در فضای دینی صورت می گیرد مشکل اساسی اش نداشتن امتداد تا زندگی مردم است. عده ای می گویند باید نیازهای جامعه را در پژوهش ها ببینیم تا پژوهش ها کارآمد شود. اما کماکان پاسخ این سوال پابرجاست که چگونه می خواهیم این کاربردی کردن پژوهش ها برای زندگی را انجام دهیم.

این محقق افزود: خداوند متعال پاسخ را شفاف در قرآن به ما داده است . اگر به پژوهش ها و پروپوزال های علمی دقت کنیم ابتدای آنها چکیده ای نوشته می شود و نهایتا کلیدواژه ها. مشکل از همین واژه ها شروع می شود و بی دقتی نسبت به اینکه خدای تعالی کلمه را تنها به صورت واژه ها به کار نبرده است؛ بلکه یک واژه، بخشی از نظام کلمات است نه همه ی آن و بخشی از آن در آفاق(جهان آفرینش) و بخشی دیگر در انفس (هر آنچه مربوط به انسان) است. اگر می خواهیم پژوهش ها کارآمد شود باید روش تحقیقی متفاوت مبتنی بر قرآن داشته باشیم که کلمات آفاقی و انفسی را نیز در پژوهش ذیل کلید واژه ها ببیند.

    مثلا کسی که می خواهد درباره ی هویت زنان تحقیق کند اگر متوجه این مسئله نباشد که قرآن کریم برای شناخت زن غیر از نظام واژه ای کلمه ای آفاقی به نام حرث (زمین زراعی - آیه 223 بقره ) را نیز مورد دقت قرار دهد . تا بتواند به حق مسئله ای که مورد پژوهش است واقف شود. البته ما در ابتدای مسیر این روش تحقیق هستیم و باید طلاب و دانشجویان در این زمینه، تحقیقات وسیعی انجام دهند که این منطق محکم قرآنی را قابل دفاع کنند .

   همچنین افزود: زمانی دین و قرآن از اتهام غیبی بودن و غیر کاربردی بودن خارج می شود که ارتباط بین کلمات در این سه سطح مشخص شود تا بتوان واژه ها را از متون خارج کرد و به عینیت نزدیک نمود . در مثال فوق زن زمانی متوجه هویت خود می شود که بداند آیات درون زمین کشاورزی چیست .

غدیریه شیراز

غدیریه شیرازغدیریه شیراز

موضوعات: نشست های پژوهشی, کانون پژوهش, طلاب, حلقه پژوهشی, کادر و اساتید
[یکشنبه 1397-09-25] [ 05:13:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نقش تقوا در سبک زندگی طلبگی ...

به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، با همت و تلاش مدیریت محترم، مسئول خوابگاه و معاونت پژوهش و فرهنگی مدرسه علمیه غدیریه به مناسبت هفته پژوهش نشست پژوهشی ویژه طلاب خوابگاهی برگزار شد.  

   «معصومه فیروزی» مدرس، مبلغ و مسئول خوابگاه گفت: زندگی خانوادگی بهترین فرصت برای تقویت تقوی الهی ویژه طلاب و دانشجویان می باشد. اگر طلاب و دانشجویان با نظم و برنامه ریزی زندگی خود را پیش ببرند قطعا ایمان و تقوای الهی و اخلاق حسنه در آنها رشد می کند.

«خانم نجفی» افزود: افراد زیادی زندگی خوابگاهی را مملو از مشکلات می دانند در حالی که اینها مشکل نیست، بلکه سنگلاخ هایی است که باعث رشد فکری، اعتقادی و فرهنگی فرد می شود.

وی افزود: اگر انسان تقوای الهی پیشه رشد و اخلاق حسنه خود را رشد دهد آثار و برکات زیادی در زندگی اش نمایان می گردد که شیرینی و حلاوت آن باعث شیرین شدن زندگی فرد می شود.

ایشان با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: ایمان و تقوای الهی باعث افزایش اراده، تعهد، دلسوزی، عفو، گذشت، ایجاد ارتباط گیری صحیح با دیگران، همدلی و همراهی، مشورت کردن و … می شود و باعث تغییر سبک زندگی فردی از غربی به اسلامی گردد. 

 غدیریه شیراز

موضوعات: نشست های پژوهشی, حلقه پژوهشی
[شنبه 1397-09-24] [ 04:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت