به گزارش خبرگزاری پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، «خدیجه نجفی» معاون پژوهش حوزه علمیه غدیریه  شیراز به مناسبت هفته پژوهش در جمع طلاب، پس از بیان اهمیت تحقیق و پژوهش و کسب علم و آگاهی  گفت: بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی ما ناشی از سطح علمی پایین و عدم سواد عاطفی می باشد.

    پژوهشگر حوزه گفت: عواطف و احساسات مثبت اصلی ترین راهبردی است که ادامه زندگی بشر وامدار قدرت این عوامل در تعاملات انسان است و ایمان و تقوای الهی، امید به خداوند، عفو و گذشت، همدلی و همراهی، رابطه صمیمانه با دیگران از نمونه های این عواطف هستند.

وی با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم بخاطر نمود زیبایی این عواطف در برخورد یک انسان کامل با دیگران گفت: سوره یوسف(ع) یکی از بارزترین سوره هایی است که حاوی نکات تربیتی فوق العاده ای است و تاثیر زیادی در فکر و ذهن انسانها گذاشته است از این رو انسان برای ارتباط با دیگران و طی کردن راه های موفقیت در زندگی خود باید با احساسات شخصی خود آگاه باشد تا دچار سردرگمی نشود و افرادی که بر احساسات و عواطف خود مسلط هستند و به تقویت عواطف مثبت و اخلاق حسنه خود پرداخته اند بهتر می توانند زندگی خود را کامل کنند و در تصمیم گیری موفق تر و احساس اطمینان بیشتری دارند.

    ایشان افزود: عواطف مثبت در سوره یوسف به سه بخش تقسیم می شود: 1- عواطف فردی(ایمان و تقوای الهی، برخورداری از فضایل اخلاقی، امید و حسن ظن به خدا) 2- عواطف مثبت خانوادگی(رابطه صمیمانه و متقابل با پدر و رابطه صمیمانه با برادرانش) 3- عواطف مثبت اجتماعی که ناشی از همدلی و نوع دوستی است و همدلی حضرت یوسف(ع) به شکل های مختلف بود(برخورد سیاستمدارانه یوسف با کاروان تجاری بعد از بیرون آمدن از چاه، برخورد متواضعانه با عزیز مصر بعد از خریداری شدن، برخورد دوستانه با هم بندیان در زندان، برخورد حکیمانه یوسف با فرمانروای مصر، برخورد مهربانانه با مردم مصر) .

    وی در ادامه گفت: عواطف مثبت باید از راههای گوناگون تقویت کرد مثل: ترک محرمات، افزایش سطح علمی، توکل، امید به خدا، حسن ظن، رعایت موازین اخلاقی و … چرا که عواطف و احساسات مثبت باعث موفقیت فرد در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی می گردد و درسلامت روحی و روانی و جسمی فرد نیز تاثیر گذار است. و دارای آثار زیادی از جمله: 1- شادی و نشاط  که در درمان بیماری های روحی نقش دارد، 2- ایجاد عشق و محبت که تاثیر بسزایی در درمان افسردگی دارد، 3- افزایش امید که بیشترین تأثیر در موفقیت بخصوص موفقیت اجتماعی دارد و فرد را وادار می کند در راه رسیدن به موفقیت خود و در حل مشکلات تلاش  کند.4- خویشتنداری، حیا، عفت و رعایت تقوا که باعث می شود نزد مردم محبوب گردد. 5- عفو و گذشت که در محیط خانه منجر به زندگی گرم، پرمحبت و عطوفت می گردد و در اجتماع افراد محبوب و مشهور می شوند.

 

غدیریه شیراز

غدیریه شیراز

موضوعات: نشست های پژوهشی, کانون پژوهش, طلاب
[چهارشنبه 1397-09-21] [ 04:47:00 ب.ظ ]