به گزارش پایگاه خبری-اطلاع رسانی حوزه های علمیه، کارگاه تکنیک های نوین مطالعه ویژه طلاب ورودی مهر 95 و 96  با «حضور خانم نجفی» معاون پژوهش و مدرس حوزه، در مدرسه علمیه غدیریه شیراز برگزار گردید.

     «خانم نجفی» معاون پژوهش و مدرس کارگاه با بیان فرمایش حضرت امام راحل(ره): «زندگی در دنیای امروز زندگی در مدرسه اراده است؛ و سعادت و شقاوت هر انسانی به اراده همان انسان رقم می خورد. اگر بخواهید عزیز و سربلند باشید، باید از سرمایه های عمر و استعدادهای جوانی استفاده کنید و با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید، که زندگی زیر چتر علم و آگاهی آنقدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته ها آنقدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی ها و ناکامی های دیگر را از یاد می برد. بشریت با همه پیشرفت هایش درعلوم و فنون هنوز درگهواره طفولیت دانش است و تا رسیدن به بلوغ کامل راه طولانی در پیش است.» گفت: یادگیری يك فرآيند شرطي واكتسابي جهت افزايش معلومات است که فراگیر طی آن، اطلاعاتی را فرا می گیرد و باعث افزایش اطلاعات و یادگیری او می شود. یادگیری مداوم، حداقل شرط لازم برای موفقیت در هر زمینه ای است که در آن فعالیت می کنید، سعی کنید هر روز چیز جدیدی بیاموزید.

ایشان افزودند: خواندن و مطالعه با هم متفاوت می باشند:

 1- خواندن : از ریشه‌ی قرأ. نگاه کردن به نوشته‌ای مکتوب و تلفظ کردن آن بدون تفکر عمیق درباره موضوع. مثلا از اول خط تا پارگراف دوم می خوانی و می فهمی.

2- مطالعه از واژه طلع، به معنای روشن شدن، طلوع کردن، شکافتن و … می باشد. همچنین به معنای نگریستن به هر چیز برای واقف شدن به آن و تأمل و تفکر و اندیشه.خواندن یک متن، تفکر کردن درباره آن و نتیجه‌گیری کردن می باشد ولی مطالعه، هدفمند است.

همچنین با اشاره به میزان یادگیری در حالت های مختلف گفت: ۱۰٪ وقتی می خوانیم، ۲۰٪ وقتی می شنویم،۳۰٪ وقتی می بینیم،۵۰٪ وقتی می بینیم ومی شنویم،۷۰٪ وقتی بحث می کنیم(مباحثه)، ۸۰٪ وقتی تجربه می کنیم و۹۵٪ وقتی به دیگران یاد می دهیم یادگیری برایمان اتفاق می افتد. همه افراد بالقوه دارای استعداد می باشند و عدم استفاده صحیح از مغز باعث شده سلولهای مغز سوخته شوند و میزان یادگیری افراد در حالات مختلف متفاوت باشد.

 در این کارگاه مباحث ذیل بیان شد:

 1- مفهوم شناسی (1-1-تعریف مطالعه ویادگیری 1-2-اهمیت مطالعه 1-3-عوامل موثر بر یادگیری 1-4-خصوصیات مشترک در روش های مطالعه  1-5-میزان یادگیری در حالتهای مختلف) 2- انواع مطالعه( 2-1- مطالعه اجمالی 2-2- تندخوانی 2-3- عبارت خوانی  2-4- دقیق خوانی 2-5-خواندن تجسمی 2-6- خواندن انتقادی)

کارگاه تکنیک های نوین مطالعه و یادگیری در حوزه علمیه غدیریه شیراز

کارگاه تکنیک های نوین مطالعه و یادگیری در حوزه علمیه غدیریه شیراز

 

 

 

 

 

 

http://pooyesh.whc.ir/system/search?txtSearch=%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%87+%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2&subdomain=22&ntype=0

موضوعات: کانون پژوهش, طلاب, حلقه پژوهشی, ساعات پژوهش, آموزه های کارگاهی
[چهارشنبه 1397-02-26] [ 05:10:00 ب.ظ ]